10.08.2020

Parkeergaragebouw met speciale knowhow

GOLDBECK bouwt met systeem

In Duitsland is het bouwbedrijf marktleider in de bouw van parkeergarages: 50% van alle nieuw te bouwen parkeergarages komt van deze specialist voor elementaire bouw. Het bedrijf heeft tot nu toe meer dan 1.000 parkeerprojecten voltooid. Sinds 2017 is Goldbeck ook in Nederland vertegenwoordigd met een vestiging in Arnhem. Commercieel manager Jeroen Tilleman beschrijft wat Goldbeck anders maakt.

"Het succes zit in het speciale constructieprincipe en het proces daar naar toe", zegt de 31-jarige Doetinchemmer. Goldbeck bouwt met geprefabriceerde stalen liggers / kolommen en prefab beton vloerelementen. Deze onderdelen vormen de basis voor de constructiemethode. Onder andere eigen constructeurs, architecten en parkeerdeskundigen zorgen voor het efficiënte proces. Meer dan 70 procent van de gebruikte componenten wordt in eigen beheer geproduceerd. Hierdoor is Goldbeck zelfsturend in aspecten als kwaliteit, planning en prijsvorming. De betonelementen van de parkeergarage zijn zonder verdere coating bestand tegen temperatuurschommelingen, vorst, dooizouten en olie. Hierdoor zijn er aanzienlijk minder onderhouds- en reparatiewerkzaamheden noodzakelijk wat ten goede komt aan de levensduur van de garage en de total cost of ownership. Ook de assemblage wordt door eigen montage teams uitgevoerd en is hierdoor bijzonder snel, bovendien is het systeem door de hoge mate van prefabicage, onafhankelijk van weersinvloeden. Tilleman benadrukt het doordachte ontwerp: "een GOLDBECK parkeergarage biedt de gebruikers een bijzonder hoge mate van vrijheid omdat deze bestaat uit gesystematiseerde stalen liggerconstructies. Het systeem heeft géén kolommen in rijbanen. Tevens zijn alle installatie onderdelen in de parkeergarage geïntegreerd". Naast de constructieve kenmerken denkt GOLDBECK ook mee in de nieuwste technologieën van tegenwoordige tijd. Tilleman: "Denk hierbij aan kenteken herkenningssystemen en contactloze betaalsystemen. Maar ook weergave van de resterende parkeerruimte, niveau-telling en individuele ruimte detectie voor optimaal benutte parkeerplaatsen. GOLDBECK zet ook stappen met het oog op het toenemende aantal elektrische voertuigen en biedt klanten de juiste oplaadinfrastructuur - die kan meegroeien met de marktvraag en desgewenst kan dit worden gecombineerd met zonnepanelen.  

Innovatie op het gebied van autonoom parkeren en betonwapening

Het GOLDBECK team werkt continu aan productontwikkelingen, verdere verduurzaming en toekomstgerichte oplossingen voor de parkeergarages. Zo doet het bedrijf samen met het Nedersaksische onderzoekscentrum voor voertuigtechnologie onderzoek op het gebied van autonoom parkeren. De nieuwste productontwikkeling van Goldbeck is het vervangen van de conventionele dragende staalwapening door carbon in de betonnen vloerelementen. Het bedrijf gebruikte het nieuwe composietmateriaal voor het eerst in 2019 op de eigen personeelsparkeerplaats in Hirschberg. Zij ontving voor deze innovatie de Bautec Innovation Award 2020.

De carbon vloerplaten zijn door GOLDBECK zelf ontwikkeld. Speciale carbon matten, die in een textielproces worden geproduceerd en vervolgens worden gecoat, vervangen de dragende staalwapening. "Carbon is corrosievrij en is daarom bijzonder geschikt als duurzaam materiaal voor buitencomponenten. Bovendien vermindert het gebruik van carbon het gewicht aanzienlijk", legt Jeroen Tilleman uit. “Omgerekend in cijfers: één vierkante meter staalwapening in onze vloerelementen weegt ongeveer acht kilogram. Daarentegen weegt een vierkante meter benodigde carbon versterking slechts 200 gram.” "In een parkeergarage kunnen wij in totaal zo'n 20 procent gewicht besparen door gebruik te maken van carbon. Deze gewichtsvermindering - met behoud van dezelfde draagkracht - betekent een revolutie in de bouwsector", aldus Jeroen Tilleman. Al met al levert het nieuwe composietmateriaal slankere componenten op. Ook hier vindt een reductie plaats van circa 20%. "Door lichtere elementen besparen wij op natuurlijke hulpbronnen & verminderen wij de kosten in de productie, het transport en de assemblage!” Met de lopende goedkeuringsprocedure bij het Duitse Instituut voor Bouwtechniek maakt GOLDBECK de volgende stap in deze innovatie. Daarbij wordt verwacht dat GOLDBECK de komende jaren stappen kan maken naar de daadwerkelijke productie en toepassing van deze betonelementen, voorzien van carbonbewapening.

Additional news

All news

GOLDBECK bouwt grootste XXL-logistiek van Nederland

De Nederlandse logistiek ontwikkelaar DHG heeft Goldbeck Nederland de opdracht gegeven tot engineering en bouw van Smartlog Maasvlakte, de grootste logistieke ontwikkeling in Nederland!

Weer een tevreden opdrachtgever!

Op vrijdag 4 december is in klein gezelschap het pand, dat wij in opdracht hebben gebouwd voor Tiemex Stefco B.V. en W&O Products aan de eigenaren overgedragen.

GOLDBECK bouwt nieuw Distributiecentrum voor Goodman

In navolging op de realisatie van het Goodman Venlo I Logistics Centre zijn wij verheugd onze samenwerking aan te kondigen voor de bouw van Venlo III Logistics Centre.

Aanvullende onderwerpen